22.9.2019

Vihaan olla vihainen







Viikonloppu on ollut runsas. Se on hyvä sana. On ollut liian pitkäksi venynyt perjantain työpäivä, hauska kaupungin työntekijöiden yhteinen juhla oman työporukan ja miehen kanssa, vierailua mummolassa isolla porukalla, lauantai-illan Huumaa kotosalla ja partiopuuhia sunnuntaina. Kaikenlaista, runsasta, mukavaa.

Tänään ajatukset on taas huomaamatta hiipineet työmaalle. Jo ajatuskin vie voimia. Tiedän nyt, että tarvitsen tällaisen työn tekemisen tueksi jutteluapua. Sain teiltä ystäviltä sopivan monta siihen liittyvää vinkkiä ja neuvoa viimetekstin jälkeen. Kiitos niistä. Yritin jo viime viikolla varata aikaa, mutta paikka oli mennyt kiinni. Siksi kirjoitan sen tähän, etten pääse ensi viikolla unohtamaan.

Silmiin on osunut tekstejä ja ajatuksia vihasta tunteena. Sitä olen itsekin pohtinut. Olen joutunut olemaan ankara ja armoton ja mulla tulee siitä kauhea olo. Inhoan olla vihainen ja pidän sitä negatiivisena ja ehdottoman välteltävänä tunteena. Varsinkin kodin seinien ulkopuolella. Monesti olen törmännyt siihen teoriaan, että vihan pohjatunne on pelko tai häpeä. Itselläni se on kuitenkin (niin vauva-, kuin työvuosien kiukuissa) ollut turhautuminen: En hallitse tilannetta, ja ahdistun ja turhaudun, kun en saa vaikutettua asiaan. Kappas, nyt vasta tajusin, että onhan se tavallaan juurikin kontrollin menettämisen pelkoa. En ollut hoksannutkaan.

Nuo artikkelit ovat kuitenkin kertoneet, että sen vihan tunteen avulla voi valjastaa piilevät voimansa käyttöön. Ja että vihan tunteiden peittely on oikeastaan sitä, että ei anna itsensä käyttää kaikkea mahdollista kapasiteettiaan. Ei anna niiden luonnonvoimien tulla, vaikka tilanne niitä selvästi vaatisi.

Tässä mulla on opeteltavaa. En tiedä, miten saisin kiukkua pidettyä työkalupakissani sellaisena välineenä, ettei sen käyttö aina saisi mut ahdistumaan ja häpeämään. Tietty sekin, etten sitä usein ole käyttänyt (paitsi perheen kanssa joo...), johtaa siihen, että olen kömpelö sen kanssa. Ihan tärisen, jos joskus kiukku ottaa vallan ja ärjähdys tulee sydämestä asti. Se tuntuu niin inhottavalta ja pelottavalta ja kauhealta, että mielelläni välttelen sitä.


Miksi ajattelen, että vihaisuus ja suuttuminen on heikkoutta ja huonoa? Onko väärin ajatella, että asiat pitäisi aina pystyä ratkaisemaan rauhallisesti, ymmärtäen ja järkevästi? Onko ok suuttua ja onko ok näyttää, että suuttuu? Ja ennen kaikkea: Mistä voin olla varma, että voin luottaa itseeni vihaisena? Etten sano tai tee jotain tyhmää?

Auttakaa mua näissä ajatuksissa eteenpäin!


4 kommenttia:

  1. Mä varmaan palaan tähän vielä, mutta alkuajatus nyt ainakin. Mulla on vihaisuudesta myös tuollainen kokemus, en osaa sitä ja tärisyttää. Joskus ammoisina aikoina olen saanut neuvon, että huuda vaan ja lujaa (siis töissä). Mutta kun minä en ole semmoinen. En halua huutaa. Ja olen kyllä tullut siihen tulokseen, että minun ei tarvitse. Että se vihaisena nopeasti puhuminen ei ole minun tapani ratkaista haasteita.

    Kuitenkin sitä vihastumista on ja tulee, olisi kyllä mahtavaa saada sekin tunne käytettyä ja käsiteltyä.

    Jossain kanavissa kuulisin myös juttelupaikasta, että millainen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näitä on kyllä nyt tullut pohdittua oikein olan takaa... :( Mutta onneksi nyt näyttää, että vihastumista on tullut kuluneen viikon aikana vähemmän, ja muu puhetapa on riittänyt. Ja on ollut tosi mukavaakin töissä. Mutta hyvä kyllä näitä pohtia, koska tuskin on viimeinen kerta, kun töissä/elämässä on tällaisia vaiheita.

      Työterveydestä sain ajan. Haluaisin kyllä säännöllisiä tapaamisia, aion sellaisten mahdollisuudesta kysyä, tai ainakin neuvoa, kenen suunnasta sellaista kysyä.

      Poista
  2. Mulla on ollut hankaluutta myös suhtautua vihaan ja kotioloissa sitä on ollut liiankin kanssa. Luen juuri parhaillaan kirjaa "Vihainen nainen - Hyvä, paha aggressio". Oon vasta sivulla 46, mutta tähän mennessä ihan huippu ja suosittelen lukemaan! Kirjassa kerrotaan myös muista tunteista ja jotenkin tosi mielenkiintoisesti kerrotaan myös kaikesta muusta, tarpeista ja rakkaudesta esimerkiksi.

    Ja tuo juttelu kuulostaa hyvältä, toivottavasti löytyy siihen hyvä väylä!

    -Kirsi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo tuo on kyllä jännä, että mitä vaikeampi tunne itselle, tai mitä inhottavammalta tuntuva piirre itsessä, niin sitä varmemmin sitä kohdistaa sen juuri niihin lähimpänä oleviin. Täällä ainakin... Tuo kirja kuulostaa jo nimenä just sellaiselta, että mun täytyy lukea se!! Kiitso vinkistä! <3

      Poista