16.9.2018

Pelastussuunnitelma kaamokseen



Arki on ollut kauhean kiireistä. Se käy välillä voimille. Viimeyönä näin unta, että autolla ajaessa syttyi yhtäkkiä akun merkkivalo. Olin vähän hämilläni, kun en ollut koskaan kuullut, että akku voisi kesken ajon tyhjetä. No, auto alkoi äkki hiipua ja oli pakko kaartaa bussipysäkille tuumaamaan. Päivän mittaan tajusin, että juuri noin arjessani vähän on käymässä. Virta on loppumassa vähän yllättäen. Autoon oli tosin unessa tullut jokin isompi vika, mistä tyhjeneminen loppui. Sen osan tuosta unesta en tietenkään toivo tarkoittavan mitään... Kaiken kaikkiaan olen kuitenkin syksyn aikana ollut tyytyväinen itseeni ja siihen, että "autoni" kulkee päivittäin ja kilometrejä kertyy. Saan aikaiseksi ja arki on mielekästä ja palkitsevaa.

Mutta jännitän talvea. Oon kokoillut itselleni pelastussuunnitelmaa pimeän ja kylmyyden varalle. Oon vahvasti kaamossynkkyyteen taipuvainen. Inhoan syvästi sitä, että koko ajan on kylmää ja pimeää. Tulen entistä saamattomammaksi ja lamaantuneemmaksi. Virtani loppuu heti, kun aurinko painuu puiden taakse. Ja kun varpaita paleltaa, nousee hartiatkin korviin, ja siitähän seuraa lopulta päänsärky.

Selviytymiskeinoiksi olen koonnut itselleni seuraavia asioita:

Kaikki hyggeily, viltit ja kuumat juomat on hyvä alku. Onnellisuutta ja lämpöisyyttä lisäävät villasukat ja villatakit (joita kyllä täytyy varmasti muutama uusi ostaa ja muutama vanha laittaa kiertoon). Olen myös kerännyt mieleeni listaa kiinnostavista telkkariohjelmista, joista muutamaa olisi kiva seurata vaikka lasten kanssa kainalokkain. Sain myös pelastussuunnitelmaani ehdotuksia uudesta harrastuksesta ja etelänmatkasta, joista kyllä molemmat varmasti toimisivat kaamosmasennuksen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa oikein hyvin, laitoin nekin korvan taakse.

Yhden mahtavan jutun keksin myös, jonka ehdottomasti haluan ja toivon voivani toteuttaa: Ostopalveluna kodin siivous esimerkiksi kerran kuussa. Jo ajatus saa hymyilemään ja huokaisemaan helpotuksesta! Sotku ja lika lisäävät stressiä, ja pimeän aikaan on niin vaikea ryhtyä  mihinkään (varsinkaan niin epämukavaan, kuin siivoukseen). Joten miksipä en maksaisi jollekin, joka mielellään sen tekisi kotonamme päiväsaikaan! (Ja nyt vastaanotan vinkkejä luotettavista paikallisista firmoista.)

Toinen, mitä olen miettinyt, on oman yksityisen hyggenurkkauksen tekeminen esimerkiksi makkariimme, jossa villasukkanyssykkänyhväilyäni voisin toteuttaa. Nimittäin olohuoneemme on aika usein varattu ja hirveä tarpeeni tankata meluisten työpäivien jälkeen yksityisyyttä, ääriviivojani ja hiljaisuutta ei aina pääse sohvan nurkassa täyttymään.

Hassua, miten tällaisten suunnitteleminenkin hymyilyttää. Harvoin talven odotukseen liittyy mitään positiivista. Kesällä, kun ostin terassille hämäräkytkimellä toimivat valaisimet, oli jokin syy odottaa syksyn pimeneviä iltoja. Nyt, kun illat sitten pimenevät, toimii viidestä valaisimesta enää kaksi... Ilahduttavat nekin tietenkin, mutta vähemmän, kuin olin toivonut. Siksikään ei siis haittaa, vaikka auttaisitte mua vielä kokoamaan talvivarastooni lisää viihdykettä ja odotettavaa.

Kuvituskuvassa en oikeasti tee tätä pelastussuunnitelmaa, vaan kirjoittelen partio- ja työjuttuja. Istun myös autossa, mr Piin kyydissä, joten kuva tukee myös päivän puheenaiheista ensimmäistä, automatkailua. Onneksi pääsen toisen kyytiin silloin, kun itseltä loppuu akku tai muuten kulkupeli hajoaa.



8 kommenttia:

  1. Jos sulla onkin semmonen sähköauto;) Vakavasti ottaen kaikki suunnitelmat kuulostavat hyviltä. Mä oon nyt junailun alettua tykästynyt äänikirjaan (vasta yhteen, Tarhapäivä nimeltään). Muistutan myös keinovaloista. Itselläni on sarastusvalo kaapissa odottamassa, josko sitä tarvitaan tulevana talvena ollenkaan. Toiset hehkuttavat kirkasvalolaitteita.
    Sarjasuosituksinani huomenna alkava Murha paratiisissa ja tänään loppuva Isä Brown. Areenasta löytyy jonkin aikaa. Ja sitten vielä sinkit ja d-vitamiinit.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon kans miettinyt kirkasvalolamppua. Tosin epäilen, että se vaikutus on psykologinen, ja mun pitäisi viedä oikeasti se valo ulos ikkunan taakse, jotta saisin virtaa kuvitella maailman olevan jotain muuta kuin pilkkopimeä. :D

      Vitamiinivirkistystä mun pitäisi ehdottomasti kyllä testata myös. En ole koskaan oppinut purkkirutiineihin, en edes lasten kanssa. :( Mutta murhat, ne ei sovi mun psyykeelle. :D

      Poista
  2. Kivat puutarhavalot, jotka toimivat ajastimella, niitä on kiva katsella ikkunasta ja oikein odottaa iltaa, jolloin valot syttyvät. Tai miksei niitä voi sisällekin virittää...talviaikaan meillä syttyy aamullakin joku valo ennen heräämistä, niin ei tarvitse herätä pussipimeään vaan kivaan valonkajastukseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, paljon mukavampi nousta hämärään, kuin pilkkopimeään. Se on kyllä jotenkin niin karua, mulla nousi ajatuksestakin kulmakarvat ruttuun. :(

      Poista
    2. No tähän se sarastusvalo! Googlaa!

      Poista
    3. Meillä itse asiassa on kelloradiossa valo/sarastustoiminto, mutta siinä on niin järjetön hälytysääni lisänä (jota ei olla keksitty, että sais pois), niin ei oo tullut enää käytettyä. Ehkä pitäisi päivittää uuteen? 😊

      Poista
  3. Mä näin unta, että olin autossa, isossa maasturissa, kyyditettävänä ja ajettiin ihan pähkähulluja kolareita: törmättiin lukuisiin pysäköityihin autoihin Mokan edustalla, tehtiin lommoja joka puolelle ja yhtäkkiä pikku töytäisystä oli auto katollaan.
    Ja tämän auton kuljettajan (nuoruusvuosien kaveri) kanssa käveltiin pihamaalla vahinkoja ihmetellen, niin talloin hänen kantapäilleen aivan kaiken aikaa!! Pyytelin anteeksi koko ajan ja kuitenkin astuin koiville. Ahdistuin siitä ihan kauheasti.
    Ja siinä unessa ajattelin, että "tää pitää sanoa Heidille".
    Nyt se on sanottu.

    Mä olen kanssa varautumassa talveen. Ja nyt teen sen, mitä oon kauan jo ajatellu: mä minimoin siivoamista. Mä karsin!! Talvella, kun ollaan koko ajan sisällä, sitä tunkkaisuutta pahentaa hirveät roinamäärät ja niiden paljous hankaloittaa siivoamista ja siivoamattomuus ahdistaa. Nyt varaudun siihen, että siivonpito on jatkossa helpompaa. :D

    -Akka-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :D :D Tulen ihan sinne uniin jo, ihan uusi aluevaltaus multa! ;D

      Mielenkiintoinen uni, saan jotenkin fiiliksestä kiinni hyvin! Sellaista hullunrohkeaa menoa, mutta silti samalla pelottaa, että koska käy huonosti.

      Jos olisit ollut itse kuskina, olisin tulkinnut sun elävän vaihetta, jossa rynnistetään eteen päin ja kaikkea päin miettimättä muita ja muiden tarpeita (enkä tarkoita huonolla). Mutta se, että oot kyydissä, kertoo varmaankin jostain muusta. Viittaisiko tuo kuski johonkin sellaiseen ihmiseen tai asiaan, mihin ennen oot voinut luottaa? (En usko, että tarkoittaa pakosti sitä unessa ollutta ihmistä ollenkaan.) Oliko se ajelu ja sekoilu hauskaa hulluttelua, vai pelottavan holtitonta menoa? Elämänhallinnallinen tunne kuitenkin selvästi. Tuo, että pahoittelet myöhemmin kuskin jalkojen tallomista, on myös erikoinen kohta. Kun kuskihan oli mun silmääni pettänyt sun luottamuksen kuljettajana, mutta silti olit pahoillasi ja varuillasi noin pienestä. Hmm... Hmm... Tämä vaatisi ehkä livekeskustelua taas. ;)

      Meilläkin toinen puolikas on tehnyt kotona tuota karsimista. Muka. Hänen tapauksessaan käy niin, että levittää jonkun laatikon (karsimismielessä), ja sen seurauksena omituiset unholaan jääneet kamat leviävät takaisin taloon. Roskikseen menee ehkä jokin opiskeluaikainen paperipino tai pari vanhaa seedeetä, kaikki muu lojuskelee lattioilla seuraavat viikot... Huoh... :D (Terkkuja sille, jos lukee tän...)

      Poista