26.11.2019

Kouluraksalla ja opiskeluajatuksia



Pääsin eilen tutustumaan uuteen, rakenteilla olevaan koulukeskukseen, johon nykyisen koulumme oppilaat ensi vuonna siirtyvät. Olen tainnut ääneen sanoa täällä ennenkin, ettei meille määräaikaisille riitä kaupungilla töitä useiden koulujen mennessä yksiin.

Tutustumiskäynti oli kaikenkaikkiaan surrealistinen. Täydellä työpäivällä uuvutettu pää ja erikoinen, puolivalmis rakennus kiehtovine yksityiskohtineen, keskeneräisine käytävineen ja kaiteettomine portaineen saivat kaiken tuntumaan unelta. Pelottavaa, jännittävää, hämmentävää, superkirkkaita työmaavaloja, pimeitä nurkkia, kaikkialla raikuva ja liian laajasti kaikuva musiikki ja kymmeniä tyhjiä huoneita ilman mitään, mihin katse kiinnittyisi. Ajatuksissa tilat täynnä pulpetteja, piirrustuksia, lapsia, meteliä, kirosanoja, riitoja, naurua ja omia oppilaitani ja lapsiani. Samalla ylivirittynyt ja epämotivoitunut, ja sekä huojentunut, että harmistunut olo siitä, ettei tuo paikka taida kuulua tulevan syksyni suunnitelmiin. Outo mieli. Työkaveria kompatakseni hämärä olo tuntui osittain johtuvan tuosta tiiliskiven painoisesta työmaakypärästä, jonka kannattelu itsessään teki ihan höntiksi.

Tämän tekstin kömpelönä kuvituksena olkoonkin ainoa kuva, vieläpä kaikin tavoin epäonnistunut, jonka kehtasin työmaalla ottaa:


Paitsi otin kyllä salakuvan punatulkun näköisestä sirkkelistä. Totta kai.

Kovasti olen miettinyt, että alkaisinko tosiaan opiskella kaksoiskelpoisuutta. Jos tekisin sen, mikä eniten kiinnostaisi sekä opetettavana, että opiskeltavana aineena, tekisin tietenkin kuvataiteen. Mielenkiintoisena haastajana löysin rinnalle elämänkatsomustiedon suorittamisen avoimessa yliopistossa. Olen joskus pohtinut uskonnon, psykologian ja filosofian opintoja. En kuitenkaan taida jaksaa sukeltaa niin syvälle mihinkään noista. Elämänkatsomustieto voisi olla mukava raapaisu kaikkien noiden kiinnostavien aiheiden pintapuoliskoilta. Tänä vuonna olen nauttinut uskonnon ja yhteiskuntaopin opettamisesta eri ryhmille juuri siksi, että niissä oppiaineissa pääsee kovinkin lähelle oppilaiden arvomaailmaa ja ajatuksia. Elämänkatsomustieto olisi varmasti hyödyllinen oppiaine tässä uskontoja maton alle lakaisevassa maailmassa. Tässä moninaisuuden maailmassa voisi muutenkin olla ihan hyvä, että alakoulussa olisi vain yksi, kaikille yhteinen tunnustukseton katsomusaine, jonka puitteissa voitaisiin opiskella ne ympäripyöreät asiat, joita uskonnossa enää nykyään saa "opettaa". Kurkistaen tietysti "tunnustuksetta" myös kulttuurisesti meille tärkeiden uskontojen sisältöihin. (Pidätän oikeuden muuttaa mielipidettäni tämän suhteen. Sillä olen kyllä uskonnonopetuksen puolustaja, myös tunnustuksellisen. Tämä nyt oli tällainen nopeasti sanoiksi pukeutunut ajatus.)

Mitä sanotte, olisiko taktisesti, teknisesti, voimavarallisesti tai ihan vain jostain muusta näkökulmasta hyvä vai huono idea? Ymmärtääkseni elämänkatsomustiedon opinnot pystyisi suorittamaan omalla aikataululla ja etänä, essein ja tentein. Eli mikäli kävisi niin, että uusi koulu vetäisikin opettajia enemmän, kuin mitä tällä hetkellä luullaan, ja pääsisinkin töihin sinne, niin pystyisin ehkä samalla opiskelemaan itselleni sopivalla tahdilla. Tai voisin siirtää (tai lopettaa) kurssien suorittamisen tuonnemmaksi. Vai voisinko? Miten se menee? Yhdessätoista vuodessa olen tunnetasolla ehtinyt unohtaa, että vihaan opiskelua. (Tietoisella tasolla muistan kyllä vannoneeni, etten ikinä enää tee tenttejä.)

Ottakaa kantaa. Tsempatkaa, antakaa pureskeltavaa tai torpatkaa idea perustellen se pointeilla, jotka olen unohtanut.



5 kommenttia:

  1. Haluaisin sanoa niin paljon enemmän, kuin lopulta tiedän. Opiskelusta tiedän, että verrattuna työarkeen tuo 25 op vuodessa oli leppoisaa ja mukavaa. 5 op työn ohessa ei ollut. Mutta olemme jokainen omanlaisiamme. Tärkeintä on tuntea itsensä ja omat voimansa.
    Elämänkatsomustieto on varmasti viksu valinta.
    Ja toisaalta kyllä toivoisin sulle vakkaripaikan, josta voi ottaa aina välillä kaikenlaisia opintovapaita.
    Tiedät, mistä löydyn, jos haluat avautua enemmän. Iloista adventtia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei kiitos, tässä oli hyvää pointtia. Tuo vertaus työn ohessa ja pelkästään opiskellen tehdystä opintosuorituksesta oli sopivan havainnollistava. Nyt tuntuisikin varmalta valita niin, että odottelen rauhassa, miltä syksy alkaa näyttää. Opiskelun voi helpohkosti jättää kakkosvaihtoehdoksi, jonka voi vetää takataskusta siinä kohtaa, jos/kun selviää, ettei täyspäiväistä työtä ole kaupungissa tarjolla.

      Itse en vielä ole osannut murehtia virattomuutta. Jotenkin tämä vapaus (olkoonkin, että sen kääntöpuolena on epävarmuus) on rauhoittava asia. En ole naimisissa minkään koulun kanssa. Varsinkin, kun tänäkin vuonna olen kipuillut tätä kutsumuksen ja voimavarojen ristiriitaa... Helpottaa, että elämä on selvillä vain lukuvuodeksi kerrallaan. :)

      Poista
  2. Kolmas vuosi opintoja töiden ohella alkamassa. Ensimmäinen 25/1v oli ... ihan ok. Toimi lämmittelynä tähän kuluneeseen 60/1v. Koulultakin totesivat kyllä alkuun että hulluja olette.
    Kotona liitokset nitisee, yö uni karisee, oma ja perheen jaksaminen on ihan tapissa. Kesällä ajattelin tehdä jotain omaa mistä nautin, mutta en jaksanut. Katselen 2v päähän ja haluan uskoa että tämä tuo jotain hyvää.
    Uskon että opinnot vie eteenpäin ja tuo jotain uutta! Muuten tätä en jaksaisi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitäisi kyllä sun kanssa tarkemminkin jutskailla, että mikä tutkinto ja suunnitelma siellä on meneillään! 💕 Tsemppiä siihen kuitenkin, oli mitä vaan! Ja kiitos kommentista, käännyn ajattelemaan niin, että teen päätökseni vasta lähempänä syksyä: Opiskelen siinä tapauksessa, että töitä ei ole. Ainakaan täyspäiväistä. 👍

      Poista
    2. Juu, kyllä opiskelu on kovaa työtä.
      Mutta oli se täyspäiväistä tai osapäiväistä niin uskoa ja paloa täytyy olla. Muuten ei jaksa ❤

      Poista