17.5.2016

Hei Heidi!



Aloin tässä kommenttitietoja selaillessani naureskella faktalle, että mulla on kauhean monta kaimaa täällä taustajoukoissa! Tai no ainakin kolme vakkariheidiä lisäkseni.

Hei Heidi siellä, ilmianna itsesi! Vastaa ystäväkirjaani kommenttiboksissa:

1. Kerro tarkemmin, kuka Heidi olet.
2. Oliko koulussa luokallasi monta Heidiä?
3. Koitko D:n jotenkin omaksi kirjaimeksesi?
4. Mietitkö, mitä tarkoittaa "jalosukuinen ja jalomuotoinen nainen"?
5. Olitko nokkela ja kirjoitit joskus nimesi "Hady"?

Mun luokalla lukiossa oli 5 Heidiä (n. 20 oppilaasta), ja itse keksin teininä paljon lasten nimiä, joissa olisi D. Olisin halunnut omien lasteni nimiin sen myös. Siis silloin. Vain Pikkiriikkisen toisessa nimessä lopulta on D. Ja mua nolotti kamalasti, kun Heidi-nimen historiasta kerrottiin, että se viittaa saksankieliseen nimeen Adelheid, joka tarkoitti jalosukuista ja jalomuotoista naista. En tiennyt, mitä se tarkoitti, mutta jalomuotoisuusviittaukset nolottivat, kun podin lähinnä muodottomuutta. Pikku-Heidi -kirjoja sain lahjaksi aina silloin tällöin. Ja kyllä, nimeni rimmasi "ladyyn", joten kirjoitin toisinaan "Hady". Ja joskus, kun oon epävarma, pitääkö esitellä itsensä, vai tietääkö kättelijä jo nimeni, saatan nolosti sanoa "Hei!.....di..."

Vaikka et olisi Heidi, mutta aihe herättää ajatuksia omaan nimeesi liittyen, niin kerro toki! Nimiasioihin liittyy päivän kuvakin, kaappilöydöksistä kyhätty onnittelukakku.





10 kommenttia:

  1. No Heidi täällä hei! (Ylläri!)
    1. Netissä oon vaan Heidi. Opiskeluajan ystäväsi Raumalta. Sinua kolme (?) vuotta vanhempi Heidi. (Tämä ikäkysymys liittyy tähän mielestäni vahvasti.)
    2. Meidän luokalla ei ollut Heidejä. Meidän luokalla oli viisi muuta tyttöä ja yksi poika. Yläasteella rinnakkaisluokilla oli ehkä neljä Heidiä. Hämäännyin viime viikolla, kun kuulin, että Heidi oli syntymävuoteni suosituin tytönnimi. Hämäännyin, koska lapsena luulin, että ei meitä muita olekaan.
    3. Se D. Olen kotoisin seudulta, jossa sanottiin "Heiri". Vanhat ihmiset sanoivat "Heiti". Jos huomautin D:n puutteesta, sain kuulla olevani hienostelija. Lapsena olin Heka. Inhosin sitä nimeä. En muista, kuka sen keksi. Veljen kanssa olimme Heka ja Make, tai Maidi ja Herkku.
    4. En mieti.
    5. En ollut. Liian kansaivälistä.
    Bonus. Serkkuni kehitteli minulle allekirjoituksen, jonka opettelin ja jota käytän vieläkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai niin, kivoja iltapileitä nimpparisankarin kera!

      Poista
    2. Kiitos toivotuksesta! :) Tämä heidiyden kokeminen kyllä on yhteydessä vuosikymmeneen vahvasti. :)Ja kuten alemmassa kommentissa huomataan, niin myös sijaintiin maailmankartalla. Mielenkiintoisia noi sun kokemukset, jotka oli yllättävästi monin osin erilaisia, kuin omani. Ja Maidi ja Herkku on hyvät lempinimet. :D Mulla ei oo tainnut olla lapsena mitään etunimiväännöksiä lempinimenä. Kaunolla kirjoitettu Heidi on kyllä nätti, varsinkin niillä vanhan ajan kaunokirjaimilla, jotka joku (mummi?) mulle opetti ennen ekaluokan pettymystä uudenlaisesta H:sta. :D

      Poista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Hei... Di!

    1. Mä olen sun kanadalainen serkku Heidi.

    2. Minun luokalla ei ollut yhtään muita Heidiä. Olen elämässäni tavannut siinä viisi tai kuusi muita Heidiä Kanadassa, mutta niitä täällä aina kutsutaan "Haidiksi.” Mä en kuitenkaan ole ikinä suostunu olemaan Haidi, niin on ollu aika paljon selittämistä kun oon tavannut uusia ihmisiä. Jotkut vanhat ja kränkyt ei kuuntele, ja kutsuu mua tahtoni vastaan Haidiksi. Toisaalta, jotkut on kertonut että sen jälkeen kun ne tavannut minun, niin alkaa kutsumaan niitä toisia Haidia joita ne tietää Heidiksi.

    Kun olin ensimmäistä vuotta lukios, niin musiikki ope kutsuu minua Haidiksi, mä sanoin, "No, it's Heidi," niin se sanoi, "Mitä?" Mä vastasin, "It's Heidi, like 'Katie' with an 'H'." Hän vastas, "How do you spell Katie with an H?!?" Haha.

    3. Kyllä mä jonkun verran leikiin sitä "Hei...Di" vitsiä. Mutta englannissa käytetään Dtä aika paljon enemmän kun Suomessa.

    Isä kutsui mua "Heiskuksi." Tykkäsin, kun ei kenellä muulla mun perhees ollu oikeen lempinimiä.

    Mulla oli yksi kaveri joka kutsui mua "Hell." Se sai sen "Hades" sanasta.

    4. Englanniksi se oli, "Of noble birth" ja "cheerfully noble." Kyllä mä en oikein ymmärtänyt mitä ne meinas kun olin nuori.

    5. Siskoni lauloi "Heidi Heidi the big fat lady!" kun ne halus kiusata. Vihasin sitä laulua, ja vihasin nimeäni sen takia joskus kans. Mutta kaiken kaikkiaan oon tykännyt mun ainutlaatuisesta (Kanadassa ainakin) nimestä. Tykkään siitä enemmän ja enemmän, erityisesti nyt kun ei mulla oo enää suomalaista sukunimiä. Ja kyllä musta aikuisena on tullu aika big fat lady. Ha!

    Joskus kirjoitin "Hady," mutta useimmin kirjoitin "Haidee" kun siitä näkee Kanadassa kuinka sanoa nimeni. Yhteen aikaan mun sähköposti osoittees oli "Haidee" osana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vielä lisäksi... Jos puhun jollekki jota en varmaan ikinä muulloin näe, niinkun joku jossakin valtiotoimistossa, tai sairaalassa, olen alaannu kutsumaan itseäni Haidiksi. Sen on vain joskus helpompi.

      Poista
    2. Olipa hauska kuulla näin erilaiset kokemukset tästä samasta nimestä!! Ja väitin tuossa yläpuolella olevassa kommentissa, ettei mulla oo ollut lempinimiä etunimeen liittyen, mutta vasta Heiskusta muistin, että meidänkin isä sanoi mua välillä Heiskaksi! :D Tuota big fat lady -lorua en oo kuullut aiemmin (vai oliko siis siskon keksimä?), mutta nyt se soi koko ajan mun päässä. :D Ja samoin toi "Haidee" on hauska, mulla tosin tulee siitä mielleyhtymä siihen, kun jotku sanoo äidistä "äitee". ;D

      Poista
    3. En ollu tuota äitee ja haidee liitäntöä tehnyt, mutta se on aika hyvä! Ja se Big Fat Lady laulu on ollut mun pääs koko päivän nyt kans!

      Myös... Oletko ikinä huomannut että jos kirjoitat nimen isoilla kirjaimilla: HEIDI, ja sitten piirrät horisontaalisen viivan siitä keskeltä, niin viivan yläpuoli ja alapuoli näyttää just samalta? Tai jos piirrät nimen yläpuolelle (tai alapuolelle) horisontaalisen viivan ja sitten piirrät nimen peilikuva, se on just sama?! Pretty cool!

      Poista
    4. Peilikuva! Ihmetytän lapsia töissä vuosittain kirjoittamalla nimen läpinäkyvään viivottimeen ja kääntämällä sitä ympäri, ympäri, ympäri...

      Poista
    5. Hei, kätevää!! :D Pitääpä ottaa omaankin väliaikanumerorepertuaariin toi viivotintemppu! :D

      Poista